Ju äldre man blir desto mer får man finna sig i att bli utestängd på olika sätt. Låt mig ta ett exempel från datavärlden, en värld som har många fördelar. Dock blir man tvingad in i den världen, tvingad att anpassa sig till funktioner som man inte själv väljer.

Jag har ett miniföretag som jag sköter helt och hållet själv och bokför t ex manuellt. Tro det eller ej men det finns faktiskt fortfarande kassaböcker att köpa, se bildbevis! Fakturorna skriver jag för hand, väl medveten om att det finns bokföringsprogram som gör att man knappt behöver tänka själv. Det är just det som är tillfredsställande, att få fundera lite och känna att man fixar hela processen. - Det går mycket fortare med datorn, säger vissa. Då är min undran, varför är det bråttom? För övrigt vill jag påstå att för mig går det utan tvekan snabbare att skriva för hand än att skriva i ett dataprogram. Dessutom är det så roligt att använda papper och penna!

Då kommer jag till problemet eller snarare konstaterandet. Vissa kunder vill ha antingen e-faktura eller att man ska fakturera i det faktureringssystem (eller vad det kallas) som kunden använder. Jag är alltså överkörd! Vill jag ha betalt är det jag som ska anpassa mig till kunden och visst - kunden har ju alltid rätt, eller? - Det är 2000-talet nu och då skriver man inte för hand! säger den yngre generationen. Det kanske inte den gör som är född med en smartphone i näven, men jag som föddes utan den kroppsdelen gör det.

Det pratas mycket i många sammanhang om att acceptera olika. Frågan är om det gäller administration och service? I dessa sammanhang ska det inte finnas olikheter. Vi blir mer och mer appberoende. Bankid och QR-kodläsare är en nödvändighet. Och lösenord till förbannelse. Det där med att prata irl är snart ett minne blott. För att inte tala om att göra saker för hand.......

Nåja, min ekonomi står inte och faller med några sketna böcker som jag inte kan fakturera. Och jag har inga som helst problem med att dela ut gratisexemplar, det är mera principen det handlar om. Att känna sig utesluten svider lite. Det svider dock inte så mycket så att jag tänker skaffa ett bokföringsprogram. Dock närmar sig det ögonblick då jag tvingas skaffa swish, detta påfund som befriar oss från kontanter.

 

Kommentera

Publiceras ej