När ska man äta semlor? Det finns många olika svar på den frågan. Jag håller mig till tisdagar i fastan. Bakverket kallades tisdagsbulle i mitt föräldrahem så jag fortsätter enligt den traditionen. Egentligen föredrar jag så kallade vanliga traditionella semlor (dock utan varm mjölk) men har ändå fallit för frestelsen att testa olika varianter i familjen Semla. Den familjen växer lavinartat år från år, det finns allt från semla på burk till surströmmingssemla. Här följer några exempel som kommit i min väg. Först en lattesemla. En ytterst märklig dryck! Första gången jag stött på drickbar semla men den var supergod och dessutom tilltalande för ögat. Semlesmaken sitter som en smäck. Mild och god utan den extremt söta mandelmassan. Rekommenderas!
Nästa semla har jag inte smakat. Ångrar faktiskt lite att jag inte testade. Skumtomtesemla presenterades inför julen och just då tyckte jag det var allmänt löjligt. Inte äter man semlor till jul! Och inte semlor som smakar skumtomte. Skumtomtar är skumtomtar och ska inte förvanskas till något annat! Har inte heller kommit mig för att köpa det bakverk som är en korsning mellan saffransbulle och semla. Vi får se hur det blir framåt december.
Skagensemla har jag däremot testat. Den var helt ok men jag föredrar ändå att äta skagenröra på annat sätt.

Kommentera

Publiceras ej