Ett år går otroligt fort, snabbare och snabbare ju äldre man blir. Dags igen för bokslut från ankdammen och även någon liten titt över kanten. Jag väljer att fokusera på det positiva som hänt under det gångna året. 

När det gäller jobbfronten  blev vi årets kyrkogårdsförvaltning. Kul med den uppmärksamheten! Vi är ett bra arbetsteam om jag får säga det själv. Egentligen skulle jag kunna avsluta min yrkesbana och avgå  med pension om ett par månader men jag väljer att jobba kvar. Jag är inte klar med det jag vill göra så det blir en fortsättning ett tag till. Hoppas på höjd pensionsålder och att kroppen fortsätter att fungera.

En av mina roliga arbetsuppgifter är att sköta pastoratets inventarieböcker. Följden blir att jag engagerar mig lite extra. Det är ju så spännande att se vad man kan hitta på vindar och i uthus! Hans Merseburg, vår tidigare komminister i Dal, är minst lika entusiastisk som jag så han hjälper gärna till i sökandet efter prylar att dokumentera. På vinden i Väversunda gjorde vi årets fynd - två delar till en av kyrkans 1600-talsskulpturer. Bitarna ska sättas på plats av expertis så snart som möjligt. 

På spetsfronten var året mycket bra. Vi hade en fin sommarutställning när spetsmuseet firade 15-årsjubileum - Greta och Gustaf. Greta Sandberg föregångskvinna när det gäller bildknyppling och gift med skulptören Gustaf Sandberg. Inlånade skulpturer från Gränna museum kompletterade vår samling av Gretas spetsar. Vi har många långväga besökare i spetsmuseet på somrarna. Det är mycket trevligt så klart. Däremot är det inte många ortsbor som hittar till oss. Vadstenabor och folk från trakten kanske är mätta på spetsar men nu för tiden är knyppling så mycket mer än näsduksspetsar, lakansspetsar etc. Sedan några år tillbaka anordnar vi trädgårdsutställning med nyskapade knypplingar. Resultatet brukar bli lekfulla alster. Passa på att göra ett besök till sommaren! För den som undrar så är spetsmuseet inrymt i Gottfrid Larsson-gården på Skänningegatan. 

Det var längesen jag gick knyppelkurs men i somras blev det av och jag valde att testa  metallknyppling med Sam Jacobsson som lärare. Det gav verkligen mersmak och troligen  blir det fortsättningskurs för mig kommande sommar.

Åke Svensson och jag producerade en bok igen - Knypplingens mysterium. Den släpptes i samband med invigning av utställningen i spetsmuseet. Det var vårt femte gemensamma bokprojekt. Jag gillar att arbeta med aktiva människor som Åke!

Ska det bli ytterligar bokprojekt för min del? Efter en del funderande  tror jag att det kan bli det. Vi får se hur det går! Jag jobbar på för fullt och spännande är det!

Med start efter påsk och fram till Allhelgonahelgen firas mässa varje torsdagskväll i Väversunda kyrka. Det har oftast varit utan musiker. Efter ett långt uppehåll greps jag av lust att spela lite och tänkte göra ett tillfälligt inhopp några gånger. Det blev hela säsongen!

En liten titt över min egen ankdammskant. Det finns mycket att kommentera men det här med sociala medier är något som jag ondgör mig över då och då. Undrar om inte djävulen har ett finger med i spelet? Får oss att spela dubbelliv, visa fina fasader, ge dåligt samvete och mindervärdeskomplex, uttala oss fullkomligt hänsynslöst etc. Det är bara att låta bli att engagera sig säger någon! Så är det! Å andra sidan kan man inte bara stoppa huvudet i sanden  - det är ju 2019, snart 2020! För övrigt avskyr jag detta påstående! Precis som om vi skulle vara så mycket klokare än de som levde före oss. Vi har ännu inte lärt oss att våld föder våld, vi har inte lärt oss att hjälpa istället för att stjälpa och vi har inte lärt oss vad orden förståelse och respekt betyder.  

Till sist! Paradoxalt nog ser jag väldigt mycket fram emot 65-årsdagen, inte för att bli pensionär utan av en helt annan orsak.

Gott Nytt år!

1 kommentarer

Torbjörn

29 Dec 2019 23:01

Härligt att du vill stanna kvar på jobbet och vilken välsignelse för pastoratet👍
Gott nytt år!

Kommentera

Publiceras ej