För den som till äventyrs inte känner igen huset kan jag informera om att det är Övralid, Verner von Heidenstams sista bostad. Författarens grav ses i förgrunden.
Jag var där med anledning av att jag ville uppdatera mig lite hur det ser ut, framför allt inomhus. Det var några år sedan jag gick med på guidad tur. Håller nämligen på att läsa Martin Kylhammars biografi "Ett hemligt liv" om Heidenstam och Kate Bang. Det är en alldeles lysande bok som jag varmt kan rekommendera. Den är, som någon recensent skrev, både en såpa och en thriller. Hoppas den blir film så småningom. Den är verkligen som gjord för det.
I hallen hänger skaldens ytterkläder kvar. Även hundens koppel.
Hans skrivbord.
Biblioteket.
Heidenstams sovrum.
Kate Bangs sovrum.
Huset från baksidan.
Utsikten över Vättern är magnifik.
Hundens gravsten.
Som avslutning på besöket blev det kaffe och räkvåffla i farfarsstugan.
 
 
 

1 kommentarer

Torbjörn Ahlund

01 May 2019 17:02

Den ligger på min läslista :-)

Kommentera

Publiceras ej